Derde kwartaal 2020

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Lyst is het ultieme winkelplatform voor mode, dat jaarlijks door meer dan 100 miljoen mensen wordt gebruikt om artikelen van 12.000 merken en winkels te bekijken, te ontdekken en te kopen. De formule achter The Lyst Index houdt rekening met het gedrag van de Lyst-shopper, inclusief conversiepercentages en de omzet. Er wordt ook gekeken naar zoekgegevens van Google, evenals vermeldingen op social media en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Derde kwartaal 2020

Derde kwartaal 2020
Hotste merken

Tweede kwartaal 2020
  1. 1

    Gucci

    • De live gestreamde Epilogue-collectie werd 35 miljoen keer bekeken
    • Publiceerde zijn Herfst/Winter ‘20-campagne met zelfportretten van modellen in hun eigen omgeving
    • Lanceerde MX, een genderneutrale sectie op de website
    3
  2. 2

    Off-White

    • Oprichter Virgil Abloh lanceerde een studiefonds van één miljoen dollar voor modestudenten van zwarte afkomst
    • Creëerde een conceptauto met Mercedes-Benz
    • Opende nieuwe winkels in Londen, Miami en Milaan
    2
  3. 3

    Nike

    • Rapporteerde een stijging van 82% in digitale verkopen
    • Lanceerde zijn eerste zwangerschapscollectie
    • Doneert samen met Michael Jordan 140 miljoen euro ter bevordering van sociale rechtvaardigheid en raciale gelijkheid
    1
  4. 4

    Prada

    • Debuteerde zijn eerste collectie met Raf Simons als co-creative director
    • Rapporteerde een groei van meer dan 100% van de e-commerce-omzet
    • Werkte samen met Sotheby’s om fondsen in te zamelen voor de Covid-19-inspanningen van UNESCO
    5
  5. 5

    Balenciaga

    • Lanceerde zijn Herfst/Winter ‘20-campagne met Cardi B
    • Werkte samen met Apple Music aan afspeellijsten, die uitkwamen bij productdrops
    • Kondigde een lijn aan om fondsen in te zamelen voor onderzoek naar borstkanker
    4
  6. 6

    Fendi

    • Benoemde Kim Jones tot artistic director van zijn dameskleding
    • Bij de Lente/Zomer ‘21-show zaten Paul Mesca en Rita Ora op de voorste rij
    • Creatieve overname door Chloe x Halle voor de Peekaboo-tassencampagne
    9
  7. 7

    Versace

    • Livestreamde de Lente/Zomer ‘21-show met onderwaterthema
    • Introduceerde de campagne voor het Dylan Blue-parfum met Bella Hadid en Hailey Bieber in de hoofdrol
    • Lanceerde een personalisatieservice voor de Versace Home-badjas
    7
  8. 8

    Saint Laurent

    • Lanceerde zijn Herfst/Winter ‘20-campagne, gefotografeerd door Juergen Teller
    • Regisseur John Waters werd het gezicht van de herencampagne
    • Kondigde een kunstproject aan met Helmut Lang en levert daarvoor het materiaal voor de sculpturen
    6
  9. 9

    Bottega Veneta

    • Meldde een bijna verdrievoudiging van zijn e-commerce in de eerste helft van het jaar
    • Creative director Daniel Lee werkte samen met Tyrone Lebon aan een film die het thema mannelijkheid onderzoekt
    • Lanceerde zijn Kraft-tassen, gemaakt van gerecycled papier
    10
  10. 10

    Valentino

    • Pierpaolo Piccioli won de CFDA International Women's Designer Award
    • Doneerde één miljoen euro aan een ziekenhuis in Rome als onderdeel van zijn Herfst/Winter ‘20 Empathy-campagne
    • Lady Gaga is het nieuwe gezicht van de parfumcampagne
    12
  11. 11

    Jacquemus

    • Hield de Lente/Zomer ‘21-show in een tarweveld in de buurt van Parijs
    • Maakte een T-shirt exclusief voor Vogue Paris-abonnees
    • Ontwerper Simon Porte Jacquemus publiceerde een boek over iPhone-fotografie
    11
  12. 12

    Burberry

    • Werkte samen met Twitch om de Lente/Zomer ‘21-show te livestreamen
    • Breidde het aantal creatieve studiebeurzen uit ter ondersteuning van ondervertegenwoordigde studenten
    • Het Inspire-programma bracht Britse en Amerikaanse kunstenaars en studenten samen
    8
  13. 13

    Moncler

    • Vrienden van het merk namen deel aan de Moncler Voices-campagne
    • Lanceerde een genderfluïde Herfst/Winter ‘20 Genius-collectie met JW Anderson
    • Maakte plannen bekend om zijn online verkopen in de komende drie jaar te verdubbelen
    14
  14. 14

    Alexander McQueen

    • Lanceerde een nieuw label, MCQ, met behulp van blockchain
    • Opende een nieuwe winkel in Omotesando, Tokio
    • Kleedde Cate Blanchett voor het filmfestival van Venetië
    15
  15. 15

    Loewe

    • Presenteerde de Lente/Zomer ’21-herencollectie met een ‘show in a box’ die naar journalisten werd gestuurd
    • Lanceerde een reeks huisparfums op basis van plantaardige ingrediënten
    • Opende nieuwe winkels in Dubai en München
    16
  16. 16

    Balmain

    • Hield een modeshow op een boot op de Seine in Parijs
    • Opende een nieuwe winkel in New York City
    • Lanceerde nieuwe tassen geïnspireerd op een motief uit het archief van Pierre Balmain
    17
  17. 17

    Adidas

    • Introduceerde een reeks herbruikbare mondkapjes
    • Onthulde een tweede drop van de Adidas x Prada Superstar-sneakers
    • Werkte samen met Lego aan sneakers die beschikbaar zijn via de Adidas-app
    13
  18. 18

    Givenchy

    • Onthulde de eerste campagne onder creative director Matthew M. Williams
    • Bracht een nieuwe versie van de Antigona-tas uit
    • Parfums Givenchy lanceerde virtuele make-up in het spel Animal Crossing
    26
  19. 19

    Fear of God

    • Lanceerde wereldwijd een samenwerking met Ermenegildo Zegna
    • Bracht de Lente/Zomer ‘21-collectie uit met een ‘fluid casual’-filosofie
    • Werkte samen met sportschoolgroep Aarmy aan sportkleding
    20
  20. 20

    Marine Serre

    • Ontwerpster Marine Serre won de ANDAM Fashion Award
    • Presenteerde de Lente/Zomer ‘21-collectie met een film met zanger Sevdaliza
    • Werd gedragen door Beyoncé in haar Black is King-video die werd gestreamd op Disney+
    30

Mode is nog steeds in de mode

De coronapandemie blijft de mode-industrie op zijn kop zetten en veranderingen teweegbrengen in de gewoonten van consumenten, maar één ding is zeker: mode raakt nooit uit de mode.

Ondanks sombere voorspellingen van de afgelopen maanden en de vraag of mensen zich ooit weer mooi zullen aankleden, zijn er duidelijke signalen dat de consument nog steeds van mode houdt. En zeker niet alleen van joggingbroeken en hoody’s. Shoppers zijn bereid om geld te besteden aan merken die zorgen voor een beetje opwinding en plezier. Categorieën die we associëren met het leven voor corona, zoals tassen en hoge hakken, laten weer een stijgende lijn zien, ondanks de wereldwijde onzekerheid.

In de beginperiode van de lockdown zagen we het consumentenvertrouwen wankelen en de voorkeur verschuiven naar lounge- en sportkleding. Maar over het algemeen laat het derde trimester een zonniger beeld zien. Een groter deel van de uitgaven vindt online plaats en er is nog steeds een lichte voorkeur zichtbaar voor minder formele stijlen. Merken zonder onderscheidende persoonlijkheid hebben het moeilijk, maar de merken die een sterk standpunt combineren met een solide digitale benadering hebben reden tot optimisme.

Mode gedijt op heruitvinding en merken voerden het tempo van innovatie op toen duidelijk werd dat het tijdperk van het coronavirus en sociale afstand voorlopig nog niet voorbij is. Van het uitbrengen van artikelen die geschikt zijn voor een leven dat zich steeds meer thuis afspeelt, denk daarbij aan Versace’s gepersonaliseerde badjassen en Loewe’s huisparfumlijn, tot het aanpassen van de manier waarop ze hun collecties toonden en op de markt brachten: de hotste merken van het derde kwartaal gingen de uitdaging aan.

Toen het hotste merk van het kwartaal, Gucci, in juli zijn Epilogue-collectie livestreamde, werd die wereldwijd door meer dan 35 miljoen mensen bekeken. Dit maakte het tot een van de best bekeken digitale evenementen van het merk ooit. Op Lyst steeg het aantal paginaweergaven voor Gucci in het derde kwartaal met 52% ten opzichte van vorig jaar. Jacquemus, dat door een snelle stijging het elfde hotste merk werd, was een van de eerste sinds het begin van de crisis die een sociale-afstandsmodeshow hield. De show, die in een tarweveld buiten Parijs plaatsvond, leverde een rijke oogst aan vermeldingen op social media op, ondanks het beperkte aantal mensen dat fysiek aanwezig was. De vraag naar het merk steeg in de 24 uur na het evenement met 186%.

Samenwerkingen zijn voor merken al lange tijd een tactiek om hun merkbekendheid te vergroten en een groter publiek aan te spreken. Dit kwartaal was daarop geen uitzondering. Van Valentino en Levi’s tot Prada en Adidas, er werd een golf van nieuwe en bestaande samenwerkingen uitgebracht of aangekondigd. Meer dan ooit zien de hotste merken dat ze samen sterk staan. De samenwerking tussen Nike Jordan en Dior voor een reeks sneakers die in juli werd gedropt, zal zeker mededingen naar het meest gehypete modemoment van het jaar.

Hoewel de top van de lijst van hotste merken wordt gedomineerd door bekende namen, zochten shoppers ook naar kleinere en recenter gevestigde labels. En dan met name merken met een levendige creatieve energie en een aansprekend doel. Marine Serre komt voor het eerst voor in de top 20 en is dit kwartaal met tien plaatsen winst ook het snelst groeiende merk. Het in L.A. gevestigde Fear of God stijgt één plaats en is daarmee het negentiende hotste merk, nadat het dit jaar in het tweede kwartaal voor het eerst voorkwam op The Lyst Index.

We bevinden ons inmiddels in het laatste kwartaal van 2020 en de prestaties in deze belangrijke commerciële periode zullen voor velen in de branche bepalend zijn. Totdat de resultaten binnen zijn en de rust na een turbulent jaar een beetje is teruggekeerd, kunnen merken enige troost vinden in de veelbelovende signalen die sinds het voorjaar zichtbaar zijn, terwijl ze de kansen die voortkomen uit deze gedwongen reset blijven benutten.

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen ter wereld te vinden, filtert de formule van Lyst acht miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen in duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

Derde kwartaal 2020
Hotste damesartikelen

  1. Photo: Telfar-shopper

    Telfar-shopper

  2. Photo: Marine Serre Crescent Moon-top

    Marine Serre Crescent Moon-top

  3. Photo: Jacquemus Le Bob-buckethoed

    Jacquemus Le Bob-buckethoed

  4. Photo: Bottega Veneta Tire-laarzen

    Bottega Veneta Tire-laarzen

  5. Photo: House of Sunny Hockney-jurk

    House of Sunny Hockney-jurk

  6. Photo: Prada-loafers met logo

    Prada-loafers met logo

  7. Photo: Ganni leren jurk met pofmouw

    Ganni leren jurk met pofmouw

  8. Photo: Chanel tweedehands klassieke tas met dubbele flap

    Chanel tweedehands klassieke tas met dubbele flap

  9. Photo: Grateful Dead x Chinatown Market x Crocs tie-dye klompen

    Grateful Dead x Chinatown Market x Crocs tie-dye klompen

  10. Photo: Fendi FF-oorbellen

    Fendi FF-oorbellen

De nieuwe statussymbolen

De shopper van Telfar is het hotste artikel ter wereld. Het motto ‘it’s not for you, it’s for everyone’ van Telfar vat de nieuwe stemming samen die de mode en de wereld heeft overspoeld en wordt versterkt door de relatief toegankelijke prijs van $ 150. Als zwart merk dat allang vóór de BLM-beweging voor inclusiviteit streed, heeft Telfar zich goed gepositioneerd om mee te varen op de toename van het aantal mensen dat shopt bij bedrijven met een hoger doel. De vraag naar de tas steeg met 270%. In de loop van het kwartaal won oprichter Telfar Clemens de prestigieuze CFDA-award, postte de Amerikaanse politica Alexandria Ocasio-Cortez haar Telfar-tas op Instagram, en werd er een samenwerking met UGG aangekondigd. Het totale aantal zoekopdrachten naar het merk steeg met 61%.

De muziekvideo is terug. Ze waren in het hele kwartaal een inspiratie voor shoppers en verschillende ontwerpers gaven virtuele presentaties met de uitstraling van een muziekvideo. De Video Music Awards van MTV was een van de weinige rode loper-evenementen dat door kon gaan en Lady Gaga wist met haar zeven verschillende outfits de krantenkoppen te halen. Ondertussen behoorden WAP van Cardi B, POPSTARS van DJ Khaled en Black is King van Beyoncé tot de meest spraakmakende momenten van het kwartaal. In de Black is King-film droegen Beyoncé en een groep dansers Marine Serre’s bodysuit met maanprint, wat ervoor zorgde dat de top met dezelfde print het op één na hotste damesartikel werd. Het maanmotief van de Franse ontwerpster, gedragen door andere beroemdheden zoals Adele, Kylie Jenner en de K-popgroep Blackpink, zag een razendsnelle populariteitsstijging. Het aantal zoekopdrachten steeg tot 426%. De totale vraag naar het merk nam met 83% toe, mede dankzij de focus op duurzaamheid en de volledig uitverkochte mondkapjes.

House of Sunny’s Hockney-jurk is het vijfde hotste artikel van het kwartaal. De jurk was direct uitverkocht nadat deze door Kendall Jenner werd gedragen in een Instagram-post die gezien werd door haar 140 miljoen volgers. Verschillende andere influencers droegen de groene, gebreide stijl, waardoor de vraag naar het merk met 45% steeg. Andere artikelen op de lijst van dit kwartaal die door influencers werden gesteund zijn onder andere Bottega Veneta's Tire-laarzen, Prada’s loafers met dikke zool en logoprint en Ganni’s jurk met pofmouw. Het toont de aanhoudende kracht van social media om de vraag te beïnvloeden, vooral in het tijdperk van sociale afstand en de toename van de hoeveelheid tijd die we achter een scherm doorbrengen.

De Grateful Dead x Chinatown Market x Crocs tie-dye klompen staan op de negende plek. Op de dag van de lancering genereerden ze een virtuele wachtrij van meer dan 45.000 mensen die hoopten een paar te bemachtigen. Nu het coronavirus alle moderegels op zijn kop zet, is er een modemoment voor de kunststof instappers die de meningen weten te verdelen. Zoekopdrachten naar Crocs stegen dit kwartaal met 41%. Kort na het einde van het kwartaal kondigde Crocs een samenwerking aan met Justin Bieber en daarmee hebben de liefhebbers van de klompen nog meer om naar uit te kijken.

Derde kwartaal 2020
Hotste herenartikelen

  1. Photo: Dior x Nike Air Jordan 1 High OG-sneakers

    Dior x Nike Air Jordan 1 High OG-sneakers

  2. Photo: Birkenstock Boston-klompen

    Birkenstock Boston-klompen

  3. Photo: Nike Tech Fleece-joggingbroek

    Nike Tech Fleece-joggingbroek

  4. Photo: UGG Scuff Deco-pantoffels

    UGG Scuff Deco-pantoffels

  5. Photo: Balenciaga-tennissokken met logo

    Balenciaga-tennissokken met logo

  6. Photo: Nike x Travis Scott Air Max 270 Cactus Trails-sneakers

    Nike x Travis Scott Air Max 270 Cactus Trails-sneakers

  7. Photo: Prada leren combatboots

    Prada leren combatboots

  8. Photo: Patagonia Baggies korte broek

    Patagonia Baggies korte broek

  9. Photo: Adidas-mondkapje

    Adidas-mondkapje

  10. Photo: Off-White-hoody met luchthaventape

    Off-White-hoody met luchthaventape

Collaboraties, klompen en combatboots

Er stonden meer dan vijf miljoen mensen op de inschrijflijst voor de 8.500 paar schoenen dat beschikbaar was; de vraag naar de Dior x Nike Air Jordan 1 High OG-sneakers is torenhoog. Oorspronkelijk kostten de sneakers $ 2.200, maar inmiddels worden ze doorverkocht voor twaalf keer die prijs. Voor velen zijn de sneakers boven budget, maar ze zijn nog steeds het hotste artikel van het kwartaal. Dior wordt vanwege zijn distributiemodel niet opgenomen in de rangschikking van de hotste merken van The Lyst Index, maar het huis had een sterk kwartaal met modeshows die live gestreamd werden vanuit Puglia en Parijs en het label kreeg steun van tal van beroemdheden.

Ook dit kwartaal bleef de vraag naar comfortabele instappers stijgen, omdat veel consumenten nog steeds meer tijd thuis doorbrengen. De Boston-klompen van Birkenstock zijn het op één na hotste herenartikel en met dank aan Crocs kwam het model ook voor op de lijst van de hotste damesartikelen. Ondanks het feit dat David Beckham op Twitter werd bespot omdat hij bij de modeshow van zijn vrouw Victoria in september sokken en sandalen droeg, was zijn verschijning slechts een weerspiegeling van de heropleving van deze look: tijdens het kwartaal steeg de vraag naar herensandalen met 47% en de vraag naar sokken met 39%. De Scuff Deco-pantoffels van UGG werden op een vergelijkbare manier het vierde hotste herenartikel en waren in meerdere winkels uitverkocht.

Aan de andere kant van het schoenenspectrum zien we de combatboots met enkeltasje van Prada, ze zijn het zevende hotste herenartikel van het kwartaal. De laarzen, die eerder op de lijst van de hotste damesartikelen stonden, zijn de perfecte samenvatting van de survivallook, die naast – en in tegenstelling tot – de comfortabele, huiselijke stijlen populair was dit jaar. Laarzen met dikke zolen komen dit kwartaal ook voor in de lijst met hotste damesartikelen, met een paar van Bottega Veneta, uitgevoerd in leer en rubber. Ze zijn een weerspiegeling van de opkomende ‘haute couture veiligheidslaarzen’-trend.

De vraag naar mondkapjes is nog steeds groot, omdat de regels rond het gebruik ervan op veel locaties in het hele kwartaal zijn uitgebreid of aangescherpt. De vraag groeide met 389%. Dit is lager dan de piek van 510% eerder dit jaar, maar genoeg om de beslissing van meer luxemerken – waaronder Burberry en Missoni – om de markt te betreden, te rechtvaardigen. In september onthulde Louis Vuitton een mondkapje van $ 960 en daarmee bereikten de PBM geheel nieuwe hoogten. Het genereerde een stijging van 538% in het aantal vermeldingen op social media, maar het meest gewilde mondkapje van het kwartaal is van Adidas. Verkrijgbaar in twee verschillende maten, in een verpakking van drie stuks. Direct na de lancering raakte het mondkapje van synthetisch materiaal in eerste instantie uitverkocht.

Het kantooruniform van maatwerk en overhemden is in de wachtkamer gezet en tijdens kantooruren is casual kleding de nieuwe norm. Thuiswerkers breidden hun garderobe uit en zorgden voor een blijvend stijgende lijn in de vraag naar vrijetijdskleding. De grijze joggingbroek van Nike is het derde hotste artikel van het kwartaal, terwijl Patagonia’s gerecyclede nylon korte broek Baggies op de achtste plaats staat. De hoody van Off-White, met print van luchthaventape, sluit de lijst en weerspiegelt de reislust – of gewoon de behoefte aan een vakantie – die velen in het hele kwartaal voelden.